Lärares åsikter om klimatundervisningen i grundskolan
Hur ser undervisningen om klimatförändringarna ut i grundskolan? Vilka möjligheter eller hinder upplever lärarna för att undervisa och samtala med eleverna om ämnet?
De frågorna blev startskottet till Våra barns klimats Lärarbarometer – en webbenkät med 120 grundskollärare, som utfördes första gången under hösten 2020. Syftet med Lärarbarometern är att ta tempen på hur skolan lyfter FN:s globala mål 13: Bekämpa klimatförändringarna, och vilka möjligheter som finns för att stärka undervisningen och stödet till lärarna.
Enkäten visar bland annat att:
- Lärare vill inkludera klimatförändringarna i undervisningen i högre grad, men upplever hinder såsom tidsbrist, brist på bra material och rädsla att skapa oro hos eleverna.
- Fyra av fem lärare anser att de inte får tillräckligt stöd och kompetensutveckling från skolledningen gällande klimatförändringarna.
- Fyra av fem lärare anger att det inte finns, eller att de inte känner till om det finns, strategier eller stöd för elever gällande oro och ångest relaterat till klimatförändringarna på deras skola.
Enkätens resultat visar tydligt att lärare på grundskolenivå efterfrågar mer stöd och kunskap om hur de kan undervisa och samtala om klimatet i skolan. Därför vill vi i Våra barns klimat se ett klimatlyft för alla Sveriges lärare.