Barn och unga om klimatet 2020 – delrapport 2
Drygt åtta av tio unga anser att det är viktigt med miljö- och klimatundervisning i skolan. Skolan är också ungas främsta källa till information om klimatet. Samtidigt kan ett för stort fokus på individuella konsumentbeteenden bidra till att skapa skuld och skam hos unga. Så hur skapar vi en skola som tar klimatkrisen på allvar? Del 2 av vår Novusundersökning, Barn och unga om [...]
Klimatlyft skolan – rapportsammanfattning
Rapportsamanfattning av Klimatlyft skolan – Så möter vi barn och ungas känslor och engagemang för klimatet. Barn och ungas psykiska hälsa påverkas av information om klimatförändringarna och klimatrelaterad oro och ångest hos unga ökar. Det här rapporten beskriver hur klimatförändringarna behandlas i skolan och varför ett nationellt klimatlyft för lärare – blivande och nuvarande – är en nyckel till att möta barn och ungas [...]
Åtta av tio unga vill ha klimatundervisning i skolan
Drygt åtta av tio unga anser att det är viktigt med miljö- och klimatundervisning i skolan. Skolan är också ungas främsta källa till information om klimatet. Samtidigt kan ett för stort fokus på individuella konsumentbeteenden bidra till att skapa skuld och skam hos unga. Så hur skapar vi en skola som tar klimatkrisen på allvar? Över två miljoner av våra barn och unga befinner [...]
Rapport: Klimatlyft skolan
Så möter vi barn och ungas frågor, känslor och engagemang för klimatet En rapport från Våra barns klimat, mars 2021 Barn och ungas psykiska hälsa påverkas av information om klimatförändringarna och klimatrelaterad oro och ångest hos unga ökar. Det här rapporten beskriver hur klimatförändringarna behandlas i skolan och varför ett nationellt klimatlyft för lärare – blivande och nuvarande – är en nyckel till att [...]
Lärarbarometern om klimatförändringarna 2020
Lärares åsikter om klimatundervisningen i grundskolan Hur ser undervisningen om klimatförändringarna ut i grundskolan? Vilka möjligheter eller hinder upplever lärarna för att undervisa och samtala med eleverna om ämnet? De frågorna blev startskottet till Våra barns klimats Lärarbarometer – en webbenkät med 120 grundskollärare, som utfördes första gången under hösten 2020. Syftet med Lärarbarometern är att ta tempen på hur skolan lyfter FN:s globala [...]
Klimatlyft skolan – rapport från Våra barns klimat, 2021
En rapport från Våra barns klimat, mars 2021 Barn och ungas psykiska hälsa påverkas av information om klimatförändringarna och klimatrelaterad oro och ångest hos unga ökar. Det här rapporten beskriver hur klimatförändringarna behandlas i skolan och varför ett nationellt klimatlyft för lärare – blivande och nuvarande – är en nyckel till att möta barn och ungas frågor, känslor och engagemang för klimatet. Läs rapporten [...]